Usolli Kaman


{ بسم الله الرحمن الرحيم }
Alhamdulillah,atas kesempatan yg Allah berikan..seusai khalasnya imtihan faslu at-thani,saya diamanahkan untuk menjadi khatib di masjid pinjaman dprd seorang hamba Allah(moga Allah merahmatinya) utk aktiviti solat jumaat dan khutbah dlm bhsa melayu.Saya menyahut cabaran dgn sedikit pengalaman,Alhmdulillah semua berjalan lancar..walaupun ada sedikit kesalahan,namun maha suci Allah yg menjadikan tiap kesalahan itu  sebagai pengajaran bg org2 yg dikehendakiNya,orang yg sentiasa betul dalam gerak kerjanya akan merasa gundah bila di sapa ‘’salah’’..tapi org yg sentiasa salah akan bahagia bila dianugerahkan ‘’ betul’’..inilah hakikat dan realiti..Namun bagi org2 yg memahami makna sebuah kehidupan yg hakiki,tentunya  mudah untuk menterjemahkan apa yg berlaku..inilah org2 yang jujur dalam hidupnya,tidak letih dalam sebuah hamparan anugerah kehidupannya..teringat kata2 Syeikhna  al-murobbi as-syarif  Yusof Al- Hasani..yg saya petik dprd buku ‘’Makna sebuah Kehidupan’’ hasil karangan Raja Ahmad Mukhlis Bin Raja Jamaludin..Beliau berkata: Jika anda terasa hidup ini meletihkan,bererti anda tidak jujur terhadap diri sendiri..hidup yg meletihkan ini berlaku bilamana kita kekosongan dlm menghayati erti kehidupan..sy pernah jlskan sblm ini dlm artikel2 yg lps,utk mngenal hakikat sebuah kehidupan itu..perlulah kita mengenal hakikat kejadian kita dan juga hakikat ketuhanan Allah Azzawajalla..masyaAllah panjang btl muqaddimah entry kali ini,maaf ya teman pembaca..mngkin sbb lama tak menulis,bnyk pula yg nk di luahkan..

                Tajuk entry kali ini saya berikan dgn tajuk ‘’ usolli kaman’’ ..suka saya utk berkongsi dgn sahabat2 pembaca satu kisah penyesalan buat saya.ceritanya begini : pada suatu ptg yg agak panas membahang,kedengaran suara muadzin melaungkan kalimah seruan menunaikan solat zohor  juga seruan kearah kejayaan..lantas saya menyucikan anggota wuduk,mengenakan jubah coklat kegemaran..dan saya smpai agak lewat sedikit utk bersama jemaah yg lain.Setelah selesai solat..rata2 jemaah menunaikan solat sunat dan  lalu beredar..saya antara yg keluar paling akhir drpd masjid..saat kaki melangkah melangkaui pintu masjid Al-Hamdu,satu suara menyapa “ usolli Kaman” ..lalu saya mendongak,ah.. ammu yg selalu solat kat msjid ni rupanya ( bisik hati)..sambil tangan ammu td memegang bahu saya,lalu saya yg dalam keadaan tergesa-gesa utk keluar terus menjawab “ khallastu”..namun ammu td terus mendesak “ usolli Kaman”..dgn agak keberatan saya sekali lagi menolak “ khallastu”..tnpa bercakap panjang ammu td terus melangkah ke ruangan solat dan saya berlalu pergi..dalam keadaan tergesa-gesa utk ke kedai ikan berdekatan,saya mempercepatkan langkahan,sesampainya  saya di kedai ikan tersebut..Allahuakbar!!!…tutup rupanya,hampa seketika..tanpa berlegah saya terus berlalu pergi..dan melalui jln yg sama,melintasi hadapan masjid al-Hamdu saya terpandang ammu td sdg solat bersama seorang sahabat sy..Alhamdulillah,syukur..namun timbul rasa penyesalan dalam diri saya,kerana sikap yang  terkejar-kejarkan dunia yg sentiasa berlari..aku terlepas akhirat yg sentiasa menanti..(keluh hati….)

                Begitulah kisah saya,mungkin ada yg dapat saya kongsikan sebagai pengajaran..firman Allah taala dlm surah Al-Baqarah :

فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ (٢٠٠) وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (٢٠١) أُولَئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ (٢٠٢)
Maksudnya:
200. kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan amalan Ibadat Haji kamu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebut dan mengingati Allah (dengan membesarkanNya) sebagaimana kamu dahulu menyebut-nyebut (memuji-muji) datuk nenek kamu, bahkan Dengan sebutan Yang lebih lagi. Dalam pada itu, ada di antara manusia Yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! berilah Kami kebaikan) di dunia". (orang-orang ini diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikitpun kebaikan di akhirat.
201. dan di antara mereka pula ada Yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah Kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah Kami dari azab neraka".
202. mereka itulah Yang akan mendapat bahagian Yang baik dari apa Yang telah mereka usahakan; dan Allah amat cepat hitunganNya.


Ayat diatas memaparkan dua golongan hamba Allah..satu golongan hanya mengharapkan kebaikan dunia semata-mata,dan kumpulan yg lainnya mengharapkan kebaikan drpd kedua-duanya sekali (dunia & akhirat)..benarnya begitulah hakikat kehidupan manusia ,ada yg terlalu tamakkan dunia lalu meninggalkan akhirat..ade juga yg terlalu tamakkan akhirat lalu meninggalkan dunia.sebagaimana yg telah berlaku pada zaman Rasulullah,ada beberapa org sahabat yg mahu meninggalkan dunia secara keseluruhannya..lantas sabda Rasulullah kpd mereka yg bermaksud: “Aku berpuasa dan aku berbuka..dan aku juga mengahwini perempuan”..
Namun bertuah kepada barang sesiapa yg menyeimbangkan antara duanya..dalam erti kata lainnya,kesibukan mengejar dunia bukan sebab baginya meninggalkan akhirat..teringat saya kata2 syeikhna Ahmad Muhammad Al-Maddah Al-Husaini yg beliau huraikan petik drpd “Hikam Ato’ilah” : “manusia sentiasa gopoh mengejar rezeki yg Allah telah tetapkan..namun hambar untuk beramal demi akhirat yg akan datang”..Ya Allah ampuni kami..

Sahabat2,hati yg sentiasa merindui habuan dunia akan mudah dikuasai Syaitan dan nafsu..lalu kita tentu mewarisi pnyakit waham..iaitu cintakan dunia dan takutkan kematian,lalu inilah yg membuatkan benteng seorang muslim ampuh utk dicerobohi musuh2 pengdengki..Rasulullah pernah menggambarkan betapa lemahnya ummah yg di jangkiti penyakit waham ini..mereka umpama buih2 yg bnyk di lautan..tp teramat  mudah untuk pecah walau  dgn hnya tiupan angin.
Begitu jgk dgn sepotong hadis yg saya petik drpd kitab Bidayatul Hidayah oleh imam Abu hamid Al-Ghazali..

" حب الدنيا رأس كل خطيئة "

Yang bermaksud : “kecintaan kepada dunia adalah punca kpd semua kejahatan”

Lalu terbuktilah apa yg berlaku hari ini..matlamat selalu menghalalkan cara,janji nikmat dunia dapat dikecapi..demi memuaskan nafsu manusia sanggup apa saja.Yang terbarunya bila hak kita dinafikan..kita semestinya kecewa dgn sikap sesetengah org yg berkuasa..menggunakan kuasa dah sulthoh pinjaman dengan tanpa berlandaskan Al-Quran dan sunnah,lalu kita dizalimi..kita ditindasi..kita dinafikan hak..kita dinodai pendirian dan jati diri..kita dilabelkan pembuat onar,pengganggu keamanan..namun kita masih sabar(kata al-Marhum ust. Fadil Nor),dan tetap akan bersabar..sampai masanya nusrah Allah pasti akan tiba,saat itu..mereka pasti menangis hiba..kita pula sorak gembira.Namun nusrah Allah itu tiba pada saatnya..banyak sabar perlu ditumpahkan,banyak mahar yg perlu dikorbankan..
oleh itu marilah sama2 kita menghisab diri,koreksi peribadi..mudah2an doa yg selalu kita panjatkan dimakbulkan Allah ..

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ

Serta akan dikumpulkan dengan org2 yg soleh dan solehah..dan dimatikan sebagai seorang yg Syahid,sebagaimana nasyid Imam Samudera buat dirinya..” syahid aku..syahidlah daku”

Akhir kalam..siruu ala barakatillah…
Wallahua taala ‘ala wa ‘alam…….




0 ulasan: (+add yours?)

Catat Ulasan