Tsunami Antara Bala Dan Bencana

0 ulasan


Assalamualaikum..
Bismillahirrahmanirrahim....
Para pembaca budiman,sebulan hampir berlalu dunia dikejutkan dengan gempa bumi bertarikh 11 Mac 2011 yang menggongcang bumi Negara matahari terbit dengan 8.9 skala Richter dan dikatakan terburuk dalam masa seratus tahun...disusuli dengan itu tsunami turut meneggelami daratan dan menghayutkan apa sahaja..lalu merobek keangkuhan manusia,melenyapkan keegoan insan..bahawa bumi ini milik Allah azzawajalla,Dia yg berkuasa sepenuhnya,yang menghendaki sesuatu dengan kehendakNya..yang menggerakkan sesuatu dengan QudratNya,bilamana dikehendaki sesuatu memadai bagiNya dengan berfirman “kun”..maka jadilah ia.

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (٨٢)

Maksudnya: Sesungguhnya keadaan kekuasaannya apabila ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: " Jadilah engkau! ". maka ia terus menjadi…[ surah Yaasin 82 ]

begitulah canggihnya sensor kekuasan Allah..takkan mungkin terjangkau oleh benak pemikiran manusia.Kalau hari ini urusan dunia dipermudahkan dengan pelbagai sensor pengesan..ada yang hanya kalau di petik je jari trus menyala lampu,di tepuk je tangan terbuka pintu..dll.Namun itu semua takkan sehebat sensor ciptaan Allah taala..segalanya kembali kpdMu wahai Tuhan yg Maha pencipta,Tuhan yg memiliki sesuatu,kami lemah dalam sedar..selalu leka,selalu mengaku itu dan ini milik kami,bersyukur jauh skali..begitulah fitrah manusia yg takkan pernah berganti.
Tsunami kembali buat kali ke2..setelah meneggelamkan tanah Aceh dan sekitarnya,meragut ratusan ribu nyawa manusia satu ketika,meranapkan binaan,menghanyutkan kenderaan..kini kuasa tanah dan air pula menggongcang bumi yg dianggap termaju saban waktu dulu,bumi matahari terbit yg gah suatu waktu dulu..ranap dalam kelipan mata manusia..itulah kuasa Allah,tiada penghalang..walau apa pun perancangan manusia,sensor atau alat pengesan yg tercanggih diguna pakai tetap takkan mampu menandingi kuasa Allah,menahan mara kehendak Allah azzawajalla…
Sahabat,jom kita pejamkan mata..tajamkan akal,lapangkan dada..kita rasai kekuasaan Allah yg saban hari kita kecapai..saban hari kita lalui,dalam ada..kita terkadang leka,walhal untuk meniadakan bukan payah bagi Allah,dalam tiada..kita selalu mengeluh panjang,susah katanya hidup begini dan begitu,walhal yg ada belum tentu disyukuri..peringatan demi peringatan Allah turunkan kpd manusia,antaranya firman Allah taala :


فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلا تَكْفُرُونِ (١٥٢)

Maksudnya: dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu)… [ Al-Baqarah152 ]

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لأزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (٧)

Maksudnya: dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras"…[ Ibrahim 7 ]


Semenjak tsunami melanda daratan Aceh dan sekitarnya,kajian terus-menerus dibuat..banyak kesimpulan dikemukakan,ada yg pendapatnya sejengkal akal manusia..ada yg melangkaui kebiasaan manusia.Pendapat yg sejengkal akal manusia mengatakan ini hanya gerakan lapisan bumi (kerak bumi)…lalu menghasilkan gegaran yang amat kuat,gegaran di dasar lautan menghasilkan gelombang kuat..menerjah ketumpatan air,menghasilkan momentum lalu menerobos daratan..menghancurkan setiap bangunan.Adapun pendapat yg melangkaui batas mampu manusia berkata inilah bala atas dosa-dosa buatan tangan manusia..sebagai balasannya,lalu Allah hantarkan bala..menghancurkan kedustaan manusia akan kemampuan Allah,kedegilan manusia dengan ajaran Allah dan RasulNya..disaat ujian berlansung,maka beruntunglah yg sentiasa mengingati Allah..dan rugilah yg mendustakan kekuasaan Allah.Sirah ummat terdahulu banyak memaparkan pengajaran..bagaimana Allah timpakan bg mereka bala memusnahkan tamadun kehidupan mereka,umpamanya kisah tenggelamnya kaum Nuh Alaihissalam..ribuan tahun ajakan kebenaran begitu hampa,lalu Nabi Allah Nuh alaihissalam memohon doa diturunkan bala sebagai pengajaran bagi kaumnya yg ingkar dusta ajaran yg benar..begitu juga kisah yg dilakar kaum Nabi Allah Lut alaihissalam,akibat kedustaan juga dibalikkan bumi kebawah..maka memadailah andai kita memerhatikan dan menghayati dengan mata hati yg terbuka,betapa kedustaan dan keingkaran menempah murka yg Maha Perkasa..
Kita alih pandangan seketika bagaimana kedudukan ummat hari ini yg agak selesa dengan keduniaan,segala hal kita dipermudahkan..kecanggihan dunia memang mengujakan,buat semua manusia tertawan..sehinggakan hal ukhrawi kita tinggalkan.Setengahnya berpandangan hal ukhrawi tiada kaitan dengan hal duniawi,hal ukhrawi biarkan hny di masjid dan kawasan yg sewaktu dengannya,hal agama berguna bila dirasakan perlu..diambil separuh,ditinggalkan separuh..demikianlah benar firman Allah:


أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (٨٥)

Maksudnya: sesudah itu maka Patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian Yang lain? maka tiadalah balasan bagi orang Yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke Dalam azab seksa Yang amat berat. dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa Yang kamu lakukan..[ Al-Baqarah 85 ]


            Kita bangkitkan soal tsunami dan gempa bumi kembali,dek kesedaran beragama yg kurang..saban hari kita hanya diberitakan dengan bencana alam,para pimpinan Negara sibuk mengatakan itu hanya bencana alam,dilapangan masyarakat juga demikian.kita tidak disedarkan dengan peringatan Allah taala,kita taksub dengan kajian demi kajian..iye..ada btlnya kajian mereka,tapi knp perlu kita hanya menumpukan hipotesis yg sekejap.hipotesis yg tak pernah menyedarkan kita bencana ini datangnya daripada Allah…lihatlah betapa bijak canagan dakyah musuh islam,dalam susah kita dilekakan..dalam senang jadi kebiasaan.kita tak pernah sedar dengan bala yg Allah hujumkan kepada bani Adam..sebabnya dalam selesa kita lupa,.bahawa kedustaan,kemungkaran,keingkaran dan kemaksiatan yg kita lakukan telah sampai ke kemuncaknya,ruangan klimaks menempah murka.Bila kita bercakap soal kemaksiatan menjadi punca bala Allah datang..tentunya hari ni kita dengan segera mengalihkan pandangan kpd Negara Jepun yg dilanda gempa bumi dan tsunami..tanpa merasakan itu juga salah kita,kita terusnya menghujum mereka..sedarkah kita saban hari,palitan dosa ummah makin banyak..buktinya didepan mata kita,maksiat zina..minum arak,judi,rasuah,pemimpin yg rakus kuasa ,tak melaksanakan hukum Allah,halal dan haram ditukar ganti..lagi halnya kospirasi fitnah berleluasa,dinampakkan benar itu salah..yg salah itu benar..firman Allah :


وَإِنْ مِنْ قَرْيَةٍ إِلا نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا (٥٨)

Maksudnya: dan tiada sesebuah negeri pun melainkan Kami akan membinasakannya sebelum hari kiamat, atau Kami menyeksa penduduknya Dengan azab seksa Yang berat; Yang demikian itu adalah tertulis di Dalam Kitab (Lauh Mahfuz)…[ Al-Isra’ 58.]


Jelasnya,bala Allah yg silih berganti datangnya bersebab..dalam sedar kita terpejam,tangan manusia yg ragus dengan dunia banyak mengotorkan nikmat Allah,disebabkan ketamakkan urusan dibiar tanpa pedoman..hati dan nafsu bermaharajalela,langkahan demi langkahan semua berkiblatkan nafsu amarah..ajaran demi ajaran silih berganti tiada berkesudahan,ideology fasad menguasai faham kaum..
Bala’ yang dulu baru berkesudahan kini berganti..dulunya dunia dikejutkan dengan SAR dan H1N1..alangkah tak berkesudahan kesan tangan-tangan manusia,firman Allah:


وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ (٣٠)

Maksudnya: dan apa jua Yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa Yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan Yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu..[ As-Syura 30 ]


Ya Allah…!!!!
Betapa kami kebimbangan,lantaran kemaksiatan hamba..seluruh alam akan merasai pedih azabMu..mungkin akan terlintas dilubuk hati kita satu kata ‘’ apa salah kami? ’’..’’kami yg tak bersalah ditimpa musibah sebegini rupa’’..wahai teman,sedarkah kita peranan seorang muslim terhadap muslim yg lain kita tinggkalkan..kita biarkan kemungkaran dan kemaksiatan berleluasa,kita tak mampu mengubah mahupun sekecil dosa.Pilihan ditangan kita..bertepatan dengan sabda Rasulullah yg lebih kurang maksudnya :

 ‘’barang siapa dikalangan kamu melihat akan kemungkaran,maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangan,jikalau tidak mampu hendak mengubahnya dengan kata-kata,dan jika tidak juga mampu maka hendaklah dia mengubahnya(membencinya) dengan hati..dan itulah selemah-lemah iman’’ ..

inilah hak kita sesama ummah,kita lupa tanggungjawab,lupa peranan..maka kita juga diuji.Allah tidak zalim kpd hambanya..bahkan manusia yg menzalimi diri sendiri..


وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (٥٧)

Maksudnya: dan tidaklah mereka menganiaya Kami (sebab mereka kufurkan nikmat itu), tetapi sebenarnya mereka adalah menganiaya diri sendiri…[Al-Baqarah 57.]


Tidak pantas bg Allah menzalimi hambaNya,andai kata yg ditimpa bala’ dan bencana seorang yg beriman,beramal kebajikan dan bertaqwa,maka balasannya adalah syurga.begitu juga sebaliknya hamba yg ingkar..layak baginya azab Allah dengan keadilanNya.
Sebagaimana yg dijelaskan oleh Rasulullah Saw akan sebab-sebab musibah dalam hadithnya:
Berkata Ummu Salamah, isteri Rasulullah Saw, aku mendengar Rasulullah Saw bersabda: 

“Jika timbul maksiat pada ummatku, maka Allah akan menyebarkan azab-siksa kepada mereka.” Aku berkata : Wahai Rasulullah, apakah pada waktu itu tidak ada orang-orang shalih? Beliau menjawab: “ada!”. Aku berkata lagi: Apa yang akan Allah perbuat kepada mereka? Beliau menjawab: “Allah akan menimpakan kepada mereka azab sebagaimana yang ditimpakan kepada orang-orang yang berbuat maksiat, kemudian mereka akan mendapatkan keampunan dan keredhaan dari dari Rabbnya.” (HR. Imam Ahmad) 

Kesimpulannya,bala dan bencana alam adalah dua yg berbeza..tapi keduanya adalah sama,berbeza pada zatnya..terkadang sama pada sifatnya..bala mengingatkan kita bertuhan..mengembalikan lalai kpd sedar,pejam kpd celik..mudah-mudahan apa yg menimpa masyarakat Jepun mengaktifkan kembali sensor iman kita akan betapa Allah itu tempat bergantung..tempat mengabdikan diri,taa’bbud hamba meninggalkan yg dilarang melaksanakan apa yg disuruh..
Mudah-mudahan kita digolongkan dalam golongan yg sedar celik mata..bukan terpejam dalam cahaya..amin ya Allah
Akhir kalam moh sama-sama kita hayati firman Allah dan ia sebenar2 kalam :


فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (١٦)

Maksudnya:
 maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?...[ Ar-Rahman 16 ]

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (٩٦)

Maksudnya: dan (Tuhan berfirman lagi): sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) Yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. tetapi mereka mendustakan (Rasul kami), lalu Kami timpakan mereka Dengan azab seksa disebabkan apa Yang mereka telah usahakan…[ Al-A’raff 96 ]


Wallahutaala a’lam bissowab..
Disediakan oleh: Tholib Al-Azhar
Al-Faqiru ilaLLAH Mohd Khairum Zakaria



Sedikit paparan video dan gambar Tsunami Jepun 11 Mac 2011


video







‘’Seputar hidup diperkampungan’’

0 ulasan


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


Salam ukhwah dan salam iman buat teman-teman pembaca yg budiman,kesekian kalinya sy mula menulis kembali..setelah hampir 3bulan mata keyboar ini tak tertekan dek perut2 jari-jemari ini.setelah diri sy dan sahabat-sahabat  tercampak ke tanah tumpah darah sendiri rentetan drpd Revolusi Mesir yg menjadi saksi kebangkitan rakyat.kini Revolusi merebak ke seluruh jazirah arab..menyaksikan tumbangnya Pemimpin yg berjiwa batu,rakus dan kejam pada pandangan sy.lantaran itu dunia dipaparkan betapa powernya kuasa rakyat..namun sebagai yg berakidah kita memahami segalanya dalam perancagan Allah,berkuasa untuk membina sebuah tamadun dan menghancurkannya..

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (٢٦)

‘’Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai Tuhan Yang mempunyai Kuasa pemerintahan! Engkaulah Yang memberi Kuasa pemerintahan kepada sesiapa Yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah Yang mencabut Kuasa pemerintahan dari sesiapa Yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga Yang memuliakan sesiapa Yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah Yang menghina sesiapa Yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya Segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.’’….[ Ali-‘imran 26 ]

kuasa yg tiada tolok bandingnya,yg berlari diantara 2 huruf,iaitu kaf dan nun..bilamana Allah menghendaki sesuatu memadai dgn kataNya ‘’kun’’ maka ‘’jadilah ia’’.entry kali ini bukan lah bertujuan untuk menceritan peristiwa sejarah dunia arab,tapi untuk berkongsi pandangan mengenai kehidupan masyarakat kampung sy.tempat lahir sy..kg sri jaya yg nun jauh dipendalaman jajahan kuala krai,Kelantan.melalui pemerhatian sepanjang kepulangan sy ke kampung halaman ,banyak yg  dpt sy simpulkan.. insyaAllah.
            Kehidupan kampung banyak mencorakkan keperibadian ummah,pengamalan masyarakat terhadap agama masih lagi kukuh.buktinya surau sentiasa dikunjungi walaupun prasarana yg agak using dan daif,kerana kefahaman yg ada, masyarakat lansung tidak memandang buruk usang surau sebagai alasan untuk tidak menghadirkan diri untuk solat berjemaah.inilah mentaliti penduduk kampung,saat dan ketika sy menulis ini ,surau belakang rumah sedang di naik tarafkan lantaran berubahnya qiblat yg asal.disaban hari kerja pengubahsuaian surau dilakukan,jelas tercorak dipandangan sy sikap kerjasama masyarakat kampung,ada yg tugasnya menukang kayu..ada juga yg memotong dan membelah kayu untuk dibuat lantai dan dinding.semua tak mahu melepaskan peluang keemasan untuk berkebajikan..alangkah beruntungnya mereka yg berlumba-lumba untuk berkebajikan ..sebagaimana kita maklum dengan firman Allah taala : 

" فاستبقوا الخيرات "
‘’ berlumba-lumbalah kalian dalam membuat amal kebajikan’’

Sy sememangnya teruja dengan p.cik-p.cik yg sanggup turun padang,walaupun penat berkebun belum hilang..al-maklumlah sekarang harga getah melambung tinggi,semua tak nak lepaskan peluang untuk mengejar harta dan wang ringgit.namun sy yakin tu semua bukan pandangan p.cik-p.cik tu tadi,bak kata orang bila umur menjangkau senja ‘’rumah kata pergi kubur kata mari’’..bagi mereka takde apa-apa yg nak di kejarkan,seolah dunia hanya bg yg muda-muda saja lah..


 ‘’ الدنيا مزرعة الآخرة ‘’
 inilah unggapan yg sy yakin senantiasa dipegang oleh mereka,bg mereka dunia hanya sementara saja,hanya tempat untuk melintas ke seberang...
            Yang jelasnya kehidupan masyarakat kampung pada pandangan sy hanya seputar beberapa perkara,antara yg dapat sy ringkaskan adalah,,pada waktu pagi halanya ke kebun.bila dh selesai di kebun balik rumah untuk amalan kendiri,makan dan berehat serta bersolat,tiba waktu asar sebilanganya menghala ke surau untuk solat berjemaah,selesai solat pekena secawan kopi kat kedai sambil menunggu senja berlabuh,bila terdegar alunan azan maghrib dan isyak kembali ke surau berjemaah,manakala jika ada waktu terluang kadang2 ada ustaz yg datang berceramah..menghuraikan kejahilan yg ada,menyampaikn maklumat semasa agar masyrakat kampung tak ketinggalan dek arus pengetahuan.

وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (٥٤)

‘’dan juga supaya orang-orang Yang beroleh ilmu mengetahui Bahawa ayat-ayat keterangan itu benar dari Tuhanmu, lalu mereka beriman kepadaNya, sehingga tunduk Taatlah hati mereka mematuhinya; dan Sesungguhnya Allah sentiasa memimpin orang-orang Yang beriman ke jalan Yang lurus…’’
[ surah Al-Hajj ]

Dalam penghidupan diperkampungan hanya media massa induk memanipulasi pemikiran,dengan line intenet atau jalur lebar yg takde susah untuk mendapatkan maklumat yg luas.jelaslah pemikiran mereka hanya terisi dengan apa yg dimainkan di tv dan radio saja,apa yg terpampang dan terdengar di corong-corong radio itulah yg benar bg mereka.Inilah warna-warni kehidupan diperkampungan pendalaman,tak banyak bezanya dengan berlalunya tahun-tahun yg sebelumnya..yg menorah getah masih lg setia dengan torehannya,yg bercucuk tanam masih lg dengan tanamannya.Namun mereka masih lg mengharapkan nasib badan akan berubah,tak mahu ianya berterusan pada generasi yg mendatang..dek kesedaran,anak-anak disekolahkan..yg masih dimenara gading juga agak ramai dan ada yg dah berkerjaya sebagai guru dan sebagainya,anak-anak inilah yang akan terus memahat harapan ayah dan ibu..


Begitulah corak-corak  warna yg dapat sy perhatikan sepanjang keberadaan di kampung halaman,yg letaknya jauh yg amat dipendalaman.Ianya menjadi satu cabaran buat penda’ie untuk menerobos kebiasaan masyarakat..nampak saja senang,tapi liuk lentuk perubahan masyarakat sentiasa ada,kuasa hitam makin hari makin menjalur lebarkan kebobrokan..ramai anak-anak muda yg terjebak dengan najis2 masyarakat.bila bercakap tentang anak muda,teringat akan sy seorang anak muda..juga rakan sepermainan diwaktu kecil,sy namakan di sebagai ‘’hery’’..dirinya pernah terjebak dengan aktiviti tidak sihat saban waktu yg lalu,kepulangan sy pd bln 7 thun lalu memberitakan sedikit sebanyak apa yg dah berlaku kpd batang tubuh kawan sy ni,perkhabaran dia dipaksa makan puluhan biji pil ‘’kuda’’ mengakibatkan kesan yg tak terjangkau dek fikiran.namun Allah masih memelihara hambaNya..dia disahkan kurang siuman,selama 2tahun berlarutan tanpa perubahan..akhirnya kepulangan sy pd bln Februari yg lalu,agak memeranjatkan sy..dia dah beransur pulih..Alhamdulillah,dh mula menjengah tangga surau usang di belakang rumah sy.tiap waktu terpaku dilantai surau..setengah jam awal dia dah sampai..syukur Alhamdulillah,perubahan yg amat positif,mudah-mudahan perubahan ini kekal ke akhir hayatnya..aminn.
Berbalik kpd cerita masyarakat hari ini,inilah realitinya dipendalaman..banyak kawasan yg disenarai hitamkan oleh pihak berkuasa,dalam tenangnya sebuah perkampungan hari ini disimbah kotoran,dan ianya amat membimbangkan.Lantaran itu tugasan para da’ie amat penting sekali,amanah dan tanggungjawab yg dipikulkan bukan sekadar hiasan.juga bukan beban yg boleh dihempas ke tanah bila merasa berat dan tak mampu..bukan juga hanya pengorbanan bahkan itulah tanggungjawab para penda’ie..bezanya suatu pengorbanan dan tanggungjawab,pengorbanan terkadang perlu dipaksa..namun tanggungjawab azlinya sudah terpundak dibahu..oleh itu ketahuilah,kotoran yg mencemar perlu dilusuhkan..jalan yg lurus wajib diunjurkan,ayuh kita lebar bidangkan dada untuk bersama-sama mempertingkatkan ilmu dan amal membentuk syakhsiah islamiah..kita bukan pemula perjuangan,tapi kita adalah penyambung mata rantai perjuangan orang terdahulu dan akan ada yg akan menyambung perjuangan kita nanti.Maka inilah warna-warni yg perlu ada pada sang da’ie dan sang da’ieyah,mencorak ummah..tak kira dalam konteks masyarakt kampung atau masyarakat Bandar sekalipun,taklifan dan amanah yg tak mengenal batas komuniti masyarakat,taraf hidup dan susur nasab.sebagaimana sabda junjungan ‘’tiada beza antara ‘arabi dan ‘ajami melainkan teras Taqwa’’..
dikuatkan lagi dengan firman Allah taala:

إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

‘’Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)’’ ..[ Al-Hujraat 13 ]

Sifat taqwa inilah yg menjadikan darjat seseorang tinggi disisi Allah azzawajalla.lantas inilah persepsi yg perlu ada bg setiap da’ie..jadikan medan dakwah sebagai mainan harian,letih mainan badan..sebagaimana seputar hidup masyarakat kampung..’’keluar pagi balik ptg..kadangkala sampai malam,mencari rezki bawa pulang,untuk orang yg tersayang’’..hidup diperkampungan menongkah arus,harus dijadikan tauladan buat kita,jerih hidup mereka diteruskan..dalam susah agama tetap digendong,biarkan berpatah sayap mereka rela bertongkat paruh,walau dalam diam keutuhan mereka kian luntur,pedal tetap dikayuh..mengharap ada yg datang menampung,siapa lagi kalu bukan yg berilmu,,ayuh sahabat..pendayung jgn dibiarkan bersahaja,dayunglah semampu tenaga..sy bkn bercakap semata-mata mengenai laman kampung sy.bahkan menyeru sekalian sahabat untuk berbakti disegenap penjuru alam,bukanlah sy menidakkan usaha di perbandaran..tetapi menyeru untuk turun padang,andai yg terpencil pun dihinggapi kuman apatah lagi yg terbuka sifatnya…peranan sang murabbi tersangat butuh diwaktu nazak dan getir..

Ayuh bangit pemuda harapan
Jadi pencerah di masa hadapan
Agama dipasak tulang belakang
Jihad Sahabat kita kenang
Tersimbah darah saksi perjuangan
Lemah layu kita buangkan
Kalimah Islam kita laungkan
Biar luruh segala badan
Agama digendong serata alam..:)

وَمَا يَسْتَوِي الأعْمَى وَالْبَصِيرُ (١٩)وَلا الظُّلُمَاتُ وَلا النُّورُ (٢٠)وَلا الظِّلُّ وَلا الْحَرُورُ (٢١)

[19.] dan tidaklah sama orang buat Dengan orang Yang Melihat. [20.] dan tidaklah sama gelap-gelita Dengan cahaya Yang terang-benderang,[21.] dan tidaklah sama suasana Yang teduh Dengan Yang kencang panasnya…
[ Surah Al-Fathir 19/20/21 ]
Akhir kalam..
wallahuataala a’lam

‘’Salam pejuang buat para penda’ie yg tak pernah gugur kefahaman dan semangat juang,ketahuilah dirimu diperlukan’’
Disediakan oleh : Al-Faqiru ilaLLAH
Mohd Khairum Zakaria